کاتلین چیست ؟

بهترین و اولین مرجع رسمی مقالات طراحی اپلیکیشن

کاتلین چیست ؟

۱ بازديد

برای پاسخ دادن بدین پرسش که کاتلین چیست می بایست بگیم که هر لهجه اپلیکیشن نویسی بلوک های تشکیل داد یک اپلیکیشن می باشند یعنی برای ایجاد کرد هر نرم‌افزار یا این که طرحی بایستی از لهجه اپلیکیشن نویسی به کار گیری نمائید. طراحی اپلیکیشن در مشهد یک کدام از این گویش‌های نرم افزار‌نویسی دوستداشتنی و پر استفاده (Kotlin Programming Language) میباشد.

کاتلین (Kotlin) یک گویش نرم‌افزار نویسی متن گشوده میباشد که به وسیله JetBrains پیاده سازی شد‌ه‌است. شی گرا میباشد و از خصوصیت های اپلیکیشن نویسی کاربردی تامین می نماید.

گویش کاتلین یک گویش ایستا میباشد که بوسیله برنامه نویس ها بومی در روسیه پیشرفت داده شد‌ه‌است. کاتلین این قابلیت و امکان را داراست تا بر روی ماشین مجازی جاوا جاری ساختن گردد. کاتلین یکسری پلتفرمی (کراس پلتفرم) میباشد یعنی این گویش نرم افزار نویسی در سمت سرور، اندروید و جای جای که جاوا ایفا خواهد شد کاربرد دارااست.

از هنگامی که گوگل گویش اپ‌‌نویسی کاتلین را به رسمیت شناخته میباشد، کاتلین به یکی دوست داستنی‌ترین لهجه‌های اپلیکیشن‌نویسی برای توسعه و گسترش اندروید تبدیل شد‌ه‌است. طبق نظرسنجی گسترش دهندگان Stack Overflow در سال ۲۰۲۰، کاتلین چهارمی لهجه نرم افزار نویسی دوست داستنی ترین به حساب آورده می شود. به‌این عامل میباشد که گوگل تصمیم گرفت که کاتلین گویش ترجیحی خویش برای اپلیکیشن نویسی اندروید باشد.

تاریخچه کاتلین Kotlin چیست؟
در جولای ۲۰۱۱، JetBrains از پروژه کاتلین که یک گویش تازه برای JVM (ماشین مجازی جاوا) بود، و حدود یکسال در اکنون توسعه و گسترش بود را رونمایی کرد. دیمیتری جمروف (Dmitry Jemerov)، سرپرست JetBrains، اذعان کرد که اکثر گویش‌ها به استثنای Scala، خصوصیت‌هایی که مدنظرشان میباشد را ندارند. با این اکنون، وی مجال معدود تألیف اسکالا را هم تحت عنوان یک نقص بیان کرد.

یک کدام از هدف ها اعلام گردیده کاتلین کامپایل با سرعت جاوا میباشد یعنی به به عبارتی سرعت زیاد جاوا کامپایل خواهد شد. در فوریه ۲۰۱۲، JetBrains این پروژه اپن سورس را زیر تایید صلاحیت آپاچی ۲ (Apache 2 license) اذعان کرد.

این اسم از جزیره کاتلین در اطراف سن پترزبورگ گرفته گردیده است. آندری برسلاو (Andrey Breslav) اشاره نمود که گروه تصمیم گرفته اسم این لهجه را به اسم جزیره ای تصویب نماید، صحیح مانند جاوا که از جزیره اندونزیایی جاوا نامگذاری گردیده‌است. (اگرچه گویش اپ نویسی جاوا احتمالاً از قهوه نامگذاری گردیده بود).

JetBrains امیدوار میباشد که گویش تازه منجر فروش IntelliJ IDEA گردد.

Kotlin v1.0 در ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد. این او‌لین ورژن قانونی با ثبات در لحاظ گرفته میگردد.

در Google I/O 2017، گوگل پناه رتبه یک از Kotlin در اندروید برای تشکیل داد نرم افزار اندروید اذعان کرد.

Kotlin v1.2 در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد.

کد اشتراک گذاری میان خصوصیت پلتفرم های JVM و جاوا اسکریپت اخیرا بدین ورژن اضافه گردیده است  Kotlin ورژن ۱.۳ را در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شد و اپلیکیشن‌های اپ‌نویسی ناهمزمان را به یاور داشت.  در ۷ می ۲۰۱۹، گوگل بیان کرد که لهجه اپ نویسی Kotlin فعلا گویش ترجیحی آن برای بسط و تشکیل داد نرم افزار های اندروید میباشد. کاتلین همینطور پاداش برک آوت کنفرانس اپ منبع گشوده O’Reilly را برای سال ۲۰۱۹ اخذ نموده است.  Kotlin ورژن ۱.۴ را در آگوست ۲۰۲۰ منتشر کرد.  Kotlin ورژن ۱.۵ در در می ۲۰۲۱ منتشر شد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.